Positionering in de zorg
Kiezen om gekozen te worden
Veel zorginstellingen gaan ervan uit dat iedere cliënt rendeert. Iedere cliënt consumeert immers zorg? Op lange termijn is dit helaas niet onderscheidend genoeg voor zorgorganisaties om te kunnen overleven in de veranderende zorgmarkt. De aanbieders van zorg die wél overleven in een steeds meer concurrerende markt zijn de organisaties die zich bewust onderscheidend positioneren en zich daarmee richten op een specifieke doelgroep. Positionering in de zorg is dus key, juist nu!
Maar kiezen is moeilijk, vooral voor zorgorganisaties. Kiezen is ook eng, want als je kiest sluit je andere keuzes, en daarmee ook bepaalde doelgroepen, uit. Als je kiest, kies je ervoor om een weg in te slaan, en ja ook dat is eng. Wat is nu het belang van kiezen voor je positionering in de zorg? Je leest het in dit blog.
Kiezen zorgt voor focus in je positionering en communicatie
Kiezen zorgt ervoor dat je meer focus krijgt. Je maakt keuzes op het gebied van je doelgroep en op het gebied van de kanalen die je gaat gebruiken. Maar je ontwikkelt je organisatie en collega’s ook in termen van expertise. Door deze keuzes krijg je focus op wat je wel en niet doet, wat zorgt voor meer efficiency in je marketing en acquisitie inzet. Met uiteindelijk een uitstekende kwaliteit van zorg voor je cliënten. Wie wil er immers niet het beste?
Positionering in de zorg – Kiezen zorgt voor bekendheid
Door duidelijk te kiezen voor een doelgroep en een daarbij behorende boodschap zorg je ervoor dat je meer bekendheid voor je zorgorganisatie genereert; je wordt een specialist. Met een heldere boodschap groeit het aantal mensen dat de zorgorganisatie leert kennen en herkennen. Het netwerk van stakeholders en verwijzende professionals kan jouw zorgorganisatie hierdoor simpeler aanbevelen bij anderen, omdat ze weten wat je voor welke cliënten doet. Door te kiezen zorg je dus voor meer bekendheid.
Kiezen zorgt voor duidelijkheid bij cliënten
Kies je een voor een bepaalde doelgroep, dan zorgt dat voor duidelijkheid. Wij richten ons met Bureau Zorgmarketing op zorgorganisaties. Door het kiezen van deze doelgroep hebben wij ervoor gezorgd dat zorgorganisaties ook naar ons toe komen. Ze weten dat we hen adviseren bij het positioneren van de organisatie en uiteindelijk bij het vinden en werven van cliënten. Als we dat niet hadden gedaan, was dit veel minder gebeurd. En waren we een algemeen marketingbureau geweest.
Kies en wordt gekozen. Wij adviseren zorgorganisaties dan ook om keuzes te maken met betrekking tot de doelgroep die je gaat benaderen, de waarde-propositie die je gaat hanteren en de kanalen die je gaat inzetten om je doelgroep te bereiken. Door deze keuzes te maken ga je structureel inzetten op deze kanalen en daarmee resultaten behalen. Je kiest ervoor om gekozen te worden!