Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

Trends in het zorglandschap

Trends

Supportbeurs

In de file staan met je rolstoel, met een totaal van 15.575 bezoekers op de Supportbeurs was dit geen uitzondering. De Supportbeurs vond onlangs plaats in Utrecht. Iedereen met een fysieke beperking, hun familie en vrienden en mensen die hier beroepshalve mee te maken hebben waren welkom om kennis te maken met de nieuwste trends en technieken op het gebied van zorgproducten.

Trend

De grootste trend die wij gespot hebben, gaat voornamelijk over het doorzetten van de individualisering. Maatwerk in ondersteunende middelen voor mensen met een fysieke beperking kenden we natuurlijk al. Hoewel er eerder maar enkele modellen rolstoelen waren, kunnen mensen met een beperking zich nu ook verplaatsen met een lifestyleproduct. Rolstoelen zijn er nu in alle kleuren, vormen en maten. Ook voor thuis is er een bijzondere rolstoel ontworpen, een rolstoel in de vorm van een luxe fauteuil.

Individualisering

Het doorzetten van de individualisering brengt meerdere facetten met zich mee. Zo transformeren de hulpbehoevende cliënten langzaam naar kritische zorgconsumenten. Zij willen graag een rolstoel in een vorm en kleur die bij hen past. De rolstoel wordt daarmee meer een lifestyleproduct. Nadat de zorgconsument bewust is van zijn behoefte naar een rolstoel of een ander medisch hulpmiddel, zal deze net zoals de ‘normale’ consument oriënteren op verschillende producten. Na een uitgebreide afweging van de alternatieven zal de zorgconsument pas op aankoop overgaan. Service vanuit de organisatie die hulpmiddelen verschaft, speelt hierbij een grote rol.

Wat opvallend is, is dat de meeste organisaties die zorghulpmiddelen verkopen zich niet bewust zijn van de transformatie van de consument. Er wordt nog steeds gedacht vanuit de organisatie in plaats vanuit de consument. Inkoopkorting en het protocol van het zorgkantoor en WMO-loket bepalen de keuze. De consument wil echter anders. Verleiden, boeien en binden zijn de termen die organisaties binnen de keten verder moeten helpen.

Al met al zal door het doorzetten van de individualisering een verandering moeten plaatsvinden bij organisaties in medische hulpmiddelen. Doordat de hulpbehoevende cliënt veranderd is in een kritische consument, zal deze ook behandeld moeten worden als een consument. Het denken vanuit de klant, het verleiden, boeien en binden mag hierbij niet vergeten worden.