Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 [email protected]

10 jaar Bureau Zorgmarketing

save the date jubileum bureau zorgmarketing 10 jaar

Bureau Zorgmarketing bestaat in april 10 jaar! Een decennium vol interessante opdrachten, uitdagingen en waardevolle klanten waar we ontzettend trots op zijn! Door onze brede kennis over, en jarenlange ervaring in de gezondheidszorg zijn wij bij uitstek de partner die zorgorganisaties helpt en ondersteund bij marketing- en communicatievraagstukken. Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van zorgmarketing en de laatste ontwikkelingen op dit gebied? Dan heeft u geluk! Op donderdag 2 april 2020 delen wij vanwege ons 10-jarig jubileum, onze kennis met u tijdens een inspirerende seminar! Geïnteresseerd? Meld u alvast aan, er zijn slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar en vol=vol. In deze blog is directeur Miquel Wijngaards aan het woord, over 10 jaar Bureau Zorgmarketing.

 

Het begin van Bureau Zorgmarketing

Miquel Wijngaards (directeur): “Ik kom zelf uit de gezondheidszorg, daar heb ik diverse functies vervuld. De gezondheidszorg maakte zo’n 10 jaar geleden een verandering door. Enerzijds werden patiënten steeds meer als klant gezien, vooral door de zorgverzekeraars. Dit zette zo door binnen de rest van de gezondheidszorg. Zorginstellingen moesten zichzelf ineens profileren, om te zorgen dat de patiënten (klanten) voor hen zouden kiezen. Er moest dus plotseling nagedacht worden waarin een zorginstelling zich onderscheid van anderen. Anderzijds gebeurde er aan de kant van de patiënt ook iets. Patiënten gingen zich ook steeds meer als klant gedragen. In plaats van naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan, werd er ineens nagedacht naar welk ziekenhuis men wilde. Er was meer informatie beschikbaar over de zorg, zeker online, daar werd dan ook gebruik van gemaakt bij het maken van keuzes.”

Deze verandering zorgde voor het bestaansrecht van Bureau Zorgmarketing zoals wij dit nog steeds kennen. Organisaties binnen de zorg helpen bij de vraagstukken die zij hebben en hen adviseren en ondersteunen op het gebied van (online) marketing en communicatie. Bureau Zorgmarketing kent de markt, de organisaties en patiëntgroepen, de processen en de financiële structuren. “Dit is een belangrijke voorwaarde om zorgorganisaties te kunnen ondersteunen met zorgmarketing.”

 

10 jaar Bureau Zorgmarketing

In 10 jaar is er veel veranderd. Miquel begon alleen en Bureau Zorgmarketing was toen nog gelieerd aan een drukkerij. “BZM deed toen veel in middelen, denk daarbij aan brochures en websites, maar al snel bleek dat de middelen onvoldoende bleken om het probleem van zorginstellingen op te lossen. Het werd duidelijk dat er meer aan de strategie kant gedaan moest worden.” Op een gegeven moment kwam de eerste medewerker in dienst. “Samen hebben we toen voor de eerste echte klant een campagne bedacht waarin we eens niet gingen vertellen hoe goed het bedrijf wel niet is, maar hebben we het omgedraaid en de problemen die zij konden oplossen blootgelegd. Dit was een succes en de meerwaarde van BZM werd duidelijk.”

Daarna is Bureau Zorgmarketing doorgegroeid met meer medewerkers en meer ZZP’ers als flexibele schil eromheen. De Zorgmarketing Academie werd opgericht, om meer mensen te kunnen trainen in zorgmarketing en het belang hiervan duidelijk te maken. Ook werd er een nieuw concept bedacht: Salesboosters. Dit werd bedacht toen er veel klanten kwamen die toeleverancier in de zorg waren, zij hadden hulp nodig om hun producten bij de instellingen binnen te krijgen. “Met onze kennis van de markt en de DMU’s in de zorg kunnen wij de leads aandragen bij de toeleverancier. Het Salesboostersconcept is nog steeds een succes.”

In 2017 werd er verhuisd naar het huidige kantoor in Meppel. “Het aantal klanten nam toe, maar ook de grootte van de opdrachten. Ondertussen werken we met 10 medewerkers en een aantal ZZP’ers samen bij Bureau Zorgmarketing. Daarnaast hebben we in 10 jaar ruim 15 stagiair(e)s opgeleid, dat vind ik belangrijk, mensen laten leren en kennis overbrengen. In 10 jaar hebben we naast zorginstellingen zelf ook veel toeleveranciers in de zorg mogen ondersteunen. Voor een wasserij die ook voor zorginstellingen het linnen verzorgt doen wij bijvoorbeeld al sinds 2015 de marketing. Dit is niet onze grootste klant, maar ik ben juist trots op die langdurige relatie. We zien ook veel klanten terug komen voor nieuwe projecten, dat geeft een goed gevoel.”

 

Het seminar

We zien de laatste tijd diverse trends in de zorg, maar hoe speelt een zorgorganisatie hier op in? Door een goede (online) marketing- en communicatiestrategie kan de organisatie zich blijven onderscheiden van de concurrentie en aantrekkelijk blijven voor cliënten. Tijdens het jubileum willen we u meenemen binnen het thema: De toegevoegde waarde van zorgmarketing.

Geïnteresseerd? Meld u alvast aan voor het seminar ter ere van 10 jaar Bureau Zorgmarketing op donderdagmiddag 2 april 2020.

Deel deze kennisShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin