Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

De basis van online communicatie

De basis van online communicatie

Bij iedereen is het bekend, mensen met een zorgvraag gaan vaker zelf op zoek naar een zorgaanbieder via het internet. Online marketing en communicatie is een breed begrip. In dit artikel richten we ons op de website en social media kanalen.

Is uw organisatie nog niet toe aan een online marketeer, maar wilt u wel een start maken om de online zichtbaarheid te vergroten? In dit artikel worden een aantal tips gegeven waar u snel en makkelijk mee aan de slag kan gaan.

Website content
Mensen klikken snel door naar andere webpagina’s wanneer men niet snel genoeg de informatie leest die men wil ophalen.
Staat de juiste informatie voor mensen met een zorgvraag op uw website? Dit is gemakkelijk te achterhalen. Vraag feedback van uw doelgroep over de website. Iemand die geen relatie heeft met uw organisatie kijkt op een andere manier naar de website. De feedback geeft u nieuwe inzichten om de website te verbeteren. Welke informatie mist en op welke plek moet die informatie staan?

Aandachtspunten voor een website:

  1. Is het menu op de homepage duidelijk opgebouwd met hoofd en sub onderwerpen?
  2. Geven de titels duidelijk weer waar de tekst over gaat?
  3. Wordt er in de eerste alinea duidelijk aangegeven welke informatie gegeven wordt?
  4. Is de tekst duidelijk opgebouwd met titels en tussenkoppen?
  5. Worden er passende plaatjes gebruikt die de tekst versterken?

Social media
Mensen gebruiken Google niet alleen meer als zoekmachine, maar beoordelen een organisatie steeds vaker op basis van informatie die op social media te vinden is.

Wie, Wat en Waar
De eerste vraag die u uzelf moet stellen is: Welke doelgroep wil ik bereiken door middel van social media? Wanneer dit helder is beschreven, kiest u een kanaal uit waar uw doelgroep het meest actief is. Bijvoorbeeld Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Pinterest of YouTube. Daarna moet u bepalen waar u het kanaal voor gaat gebruiken. Moet het mensen informeren, uitnodigen om de website te bezoeken, moet het de naamsbekendheid van de organisatie verhogen of is het een middel om medewerkers te verbinden? Als dit duidelijk is, staat de basis van de social media strategie.

Doelen
Met een duidelijk doel is het gemakkelijker om een effectief social media beleid uit te voeren. Als social media een middel is waarmee de naamsbekendheid van de organisatie vergroot moet worden, kan een doel zijn: Op 1-06-2018 moet elk bericht een bereik hebben van minimaal 200 personen.

Social persona’s
Om scherp voor ogen te hebben wie de online doelgroep is, kan een social persona handig zijn. Een persona is een fictief persoon met alle eigenschappen van uw doelgroep. Creëer een volledige persoonlijkheid. Geef uw fictieve personage een naam, leeftijd, hobby’s, beschrijf zijn/haar normen en waarden en wat degene belangrijk vindt aan een product of dienst. Een persona dient uitgebreid te zijn. Hoe uitgebreider het karakter en eigenschappen van de persona worden beschreven, des te meer het gaat leven. Uw berichten op social media sluiten vervolgens beter aan op de spreek- en schrijftaal van de doelgroep.

Interactie
Ga in gesprek met uw doelgroep! Reageer, beantwoord vragen en deel vind-ik-leuks uit.

Met deze tips ontwikkelt u een website en social media kanalen die de basis vormen voor uw online zichtbaarheid. Heeft u te weinig tijd voor de uitvoering van de online communicatie? De Boosters van Bureau Zorgmarketing zijn dé oplossing! Kijk op https://www.bureauzorgmarketing.nl/zorgmarketingboosters/ voor meer informatie.