De basis van online communicatie
Bij iedereen is het bekend; mensen met een zorgvraag gaan vaker zelf op zoek naar een zorgaanbieder via het internet. Online marketing en communicatie is een breed begrip. In dit artikel richten we ons op de website en social media kanalen.
Is jouw organisatie nog niet toe aan een eigen online marketeer, maar wil je wel een start maken om de online zichtbaarheid te vergroten? Met de tips in dit artikel kun je snel en makkelijk aan de slag.
Websitecontent
Mensen klikken snel door naar andere webpagina’s wanneer ze niet snel genoeg de informatie lezen die ze willen ophalen. Staat de juiste informatie voor mensen met een zorgvraag op je website? Dit is gemakkelijk te achterhalen. Vraag je doelgroep om feedback over de website. Iemand die geen relatie heeft met je organisatie kijkt op een andere manier naar de website. De feedback geeft je nieuwe inzichten om de website te verbeteren. Welke informatie mist en op welke plek moet die informatie staan?
Aandachtspunten voor de website
- Is het menu op de homepage duidelijk opgebouwd met hoofd- en subonderwerpen?
- Geven de titels duidelijk weer waar de tekst over gaat?
- Wordt er in de eerste alinea duidelijk aangegeven welke informatie gegeven wordt?
- Is de tekst duidelijk opgebouwd met titels en koppen?
- Worden er passende afbeeldingen gebruikt die de tekst versterken?
Social media
Mensen gebruiken niet alleen Google meer als zoekmachine, maar beoordelen een organisatie steeds vaker op basis van informatie die op social media te vinden is. Steeds meer mensen gebruiken social media nu ook als een zoekmachine. Het is dan ook erg belangrijk om aanwezig én actief te zijn op de social media kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt.
Wie, wat en waar
De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: welke doelgroep wil ik bereiken met social media? Wanneer dit helder is beschreven, kies je een kanaal uit waar jouw doelgroep het meest actief is. Bijvoorbeeld Facebook, X (voorheen Twitter), LinkedIn, Instagram, TikTok, Pinterest of YouTube. Daarna bepaal je waar je het kanaal voor gaat gebruiken. Moet het mensen informeren, uitnodigen om de website te bezoeken, moet het de naamsbekendheid van de organisatie verhogen of is het een middel om medewerkers te verbinden? Als dit duidelijk is, staat de basis van de social media strategie.
Doelen
Met een duidelijk doel is het gemakkelijker om een effectief social media beleid uit te voeren. Als social media een middel is waarmee de naamsbekendheid van de organisatie vergroot moet worden, kan een doel zijn: ‘Per 1-12-2024 moet elk bericht een bereik hebben van minimaal 200 personen’.
Social persona’s
Om scherp voor ogen te hebben wie de online doelgroep is, kan een social persona handig zijn. Een persona is een fictief persoon met alle eigenschappen van je doelgroep. Creëer een volledige persoonlijkheid. Geef het fictieve personage een naam, leeftijd, hobby’s, beschrijf zijn/haar normen en waarden en wat degene belangrijk vindt aan een product of dienst. Een persona dient uitgebreid te zijn. Hoe uitgebreider het karakter en eigenschappen van de persona worden beschreven, des te meer het gaat leven. Je berichten op social media sluiten vervolgens beter aan op de spreek- en schrijftaal van de doelgroep.
Interactie
Social media is tweerichtingsverkeer. Zend dus niet alleen, maar ga ook in gesprek met je doelgroep! Reageer, beantwoord vragen en deel vind-ik-leuks uit. Met deze tips ontwikkel je een website en social media kanalen die de eerste basis vormen voor jouw online zichtbaarheid. Heb je te weinig tijd voor de uitvoering van de online communicatie? Onze online marketeers helpen je graag! Lees meer over hoe onze online marketing experts jou kunnen helpen.