Een kijkje in de werkdag van online marketingadviseur Nadine

Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

Een kijkje in de werkdag van online marketingadviseur Nadine

Inmiddels werkt onze online marketingadviseur Nadine alweer bijna vier jaar bij ons. Ze heeft bedrijfskunde gestudeerd en daarna heeft ze nog een master in marketing gevolgd. Na haar studie ging ze op zoek naar een marketingfunctie die niet al te commercieel gericht is. Zodoende is ze bij ons terecht gekomen en daar zijn we maar al te blij mee. Ben je nieuwsgierig naar hoe een werkdag van een online marketingadviseur eruit ziet? Nadine neemt je in dit artikel mee in haar werkdag.

7:45 uur – Tijd om op te staan

Door de huidige coronamaatregelen werken we weer veel thuis. Als ik thuiswerk, dan zet ik de wekker om 7:45 zodat ik wat langer kan slapen. Ik merk dat ik wat meer moeite heb met opstaan nu het weer winter begint te worden. Vervolgens maak ik mij klaar voor de dag en ga ik ontbijten met een heerlijk kopje thee. Als ik thuiswerk begin ik soms eerder dan half 9, dan kan ik later op de dag wat langer pauze nemen. Dat is wel echt het voordeel van thuiswerken, dat je hierin flexibel bent.

8:30 – Start van de werkdag

Omdat we inmiddels al zo lang thuiswerken, heb ik thuis mijn eigen werkplek gecreëerd. In de woonkamer hebben we een tafel staan waar mijn vriend een platenspeler en versterker op heeft staan. Zodra ik na het weekend ‘mijn kantoor’ weer ga inrichten, verhuis ik de platenspeler naar de eettafel, zet ik mijn laptop op de versterker en plaats ik een tweede scherm op een spelletjesdoos die dient als verhoging. Perfect, mijn werkdag kan beginnen!

Ik begin met het checken van mijn mail. Ik krijg verschillende nieuwsbrieven binnen over de zorg, maar ook van Frankwatching, die gaan meer over marketing. Als ik verder geen belangrijke mails heb, dan neem ik de tijd om deze nieuwsbrieven door te lezen om zo goed op de hoogte te blijven.

Om 8:45 hebben we altijd online een stand-up met de collega’s. Iedereen vertelt kort waar ze mee bezig gaan vandaag en of ze nog hulpvragen hebben. Ik vind het fijn dat er een moment is om iedereen te zien, vooral nu we allemaal veel thuiswerken. Daarnaast is het een leuke manier om elkaar op te hoogte te houden.

9:00 – SEO voor UMCG

Vandaag staat op de planning dat ik als eerste bezig ga met SEO (search engine optimization) voor het UMCG Protonentherapiecentrum. Ik open als eerst Google Search Console en de website. Ik check hoe de pagina’s het doen die ik de afgelopen tijd heb geschreven. SEO neemt namelijk tijd in beslag voor je daadwerkelijk resultaat ziet. Ik bekijk hoe de pagina’s presteren en hoe de zoekwoorden het doen, dus ik ben eerst vooral bezig met het analyseren van resultaten.

Verder houd ik een bestand bij met nieuwe ideeën voor zoektermen. Soms kom ik bijvoorbeeld met het bijsturen van SEA campagnes nieuwe zoekwoorden tegen en die vul ik in dit bestand aan. Ik onderzoek deze zoekwoorden of ze ook daadwerkelijk relevant genoeg zijn om te gebruiken voor SEO. Ik bekijk onder andere het zoekvolume van het zoekwoord, maar ik check ook of het zoekwoord echt past bij het UMCG Protonentherapiecentrum. Ik heb nu een relevant zoekwoord, dus ga ik aan de slag om hierover een SEO-proof artikel te schrijven.

11:30 – Meeting voorbereiden UMCG

Nadat ik het artikel voor het UMCG geschreven heb, ga ik het laatste uurtje van de ochtend bezig met het voorbereiden van een meeting. Volgende week heb ik namelijk een evaluatie-meeting met het UMCG. Dit doen we ieder half jaar. We draaien nu inmiddels al twee jaar online marketing voor hen. Tijdens deze evaluatie gaan we dieper in op de resultaten en cijfers. Ook zijn deze evaluatie-meetings gericht op het adviesgeven op basis van de resultaten die te zien zijn.

Het kost altijd veel tijd om alle resultaten te analyseren. Ik moet hier echt even voor gaan zitten, maar ik vind het heel leuk om diep in de cijfers te duiken. Gelukkig heb ik al veel voorbereiding gedaan en zet ik nu de puntjes op de i. Ik kijk uit naar volgende week wanneer de meeting gaat plaatsvinden. Het is altijd een positieve uitdaging om de resultaten op een begrijpbare manier uit te leggen aan de klant.

12:30 – Lunchtijd!

De ochtend is voorbij gevlogen en het is alweer tijd voor mijn lunchpauze. Ik smeer even een broodje en ga een rondje wandelen. Ik merk dat ik het fijn vind om even in beweging te zijn nadat ik de hele ochtend heb gezeten. Op kantoor hebben we verstelbare bureaus, hier maak ik dan ook graag gebruik van. De hele dag zitten is natuurlijk niet heel gezond voor je.

13:00 – Brainstormsessie

Direct na mijn lunchpauze heb ik een brainstormsessie in mijn agenda staan. Bij deze meeting sluit ook een andere collega uit het team Online Marketing aan, omdat dit om een groot project gaat. Vanuit de klant zijn er drie personen aanwezig bij de meeting, allemaal hebben ze een andere functie binnen het bedrijf. Op deze manier krijgen we input vanuit verschillende perspectieven, dat werkt goed.

Het doel van deze meeting is om input te verzamelen zodat wij voor deze klant een online advertentiestrategie kunnen opstellen voor komend jaar. Afgelopen week hebben we alvast een vragenlijst met de klant gedeeld, dus ik ben benieuwd naar hun input!

Om klokslag 13:00 stap ik in de online meeting. Zodra ik zie dat iedereen online is, gaan we echt van start. Mijn collega deelt de presentatie en vertelt uitgebreid aan de klant wat de resultaten van het afgelopen jaar zijn. Ik vul het verhaal aan en maak aantekeningen waar nodig.

Na afloop van de presentatie van de resultaten bespreken we de vragenlijst. De klant heeft zijn ‘huiswerk’ goed gedaan. Iedereen kwam met goede input die we zeker kunnen toepassen in de online advertentiestrategie!

15:00 –  SEA voor LifeWatcher

Nu is het tijd om de campagnes in te duiken. Dit is dan ook een groot onderdeel van mijn werk. Ik voer campagnes uit op social media (LinkedIn en Facebook/Instagram) en in Google Ads.

Ik ga nu bezig met het bijsturen van de SEA (search engine advertising) campagnes van onze klant LifeWatcher. Ik open eerst Google Ads en Google Analytics en kijk hoe het ervoor staat met de campagnes, bijvoorbeeld hoeveel conversies er de afgelopen dagen zijn geweest. Als ik tijdens het analyseren dingen zie die niet kloppen of beter kunnen, dan los ik dat op.

LifeWatcher heeft verschillende producten, daarom zijn er diverse campagnes gemaakt. De komende twee uur heb ik ingepland om alle lopende campagnes bij te sturen om de beste resultaten te halen.

16:00 – Telefoon

Ik ben druk bezig met het bijsturen van de campagnes van LifeWatcher als ik wordt gebeld door mijn teamleider Jennifer. Ze geeft aan een vacature voor ons bureau open te hebben staan, maar ze wil er graag meer actie op hebben. Met het bijsturen ben ik nog niet klaar, maar dit heeft nu meer prioriteit. Ik maak LifeWatcher straks nog even af of anders morgenochtend.

Ik geef aan Jennifer door dat ik er direct mee aan de slag ga. Toevallig hebben we voor deze vacature eerder een campagne opgemaakt en is het alleen een kwestie van de tekst aanpassen en de campagne live zetten.

16:45 – Dag afsluiten

Om kwart voor vijf rond ik mijn dag af. Ik check voor de laatste keer nog even mijn mail en vul mijn urenverantwoording in. Omdat we voor verschillende klanten werken, moeten we bijhouden hoeveel tijd we aan alle werkzaamheden besteden. Daarna ben ik klaar en klap ik mijn laptop dicht. Mijn werkdag zit erop. Het is tijd om eten te koken samen met mijn vriend en even te ontspannen, want vanavond heb ik nog een vergadering van het vrijwilligerswerk wat ik doe!

 

Zoals in het artikel te lezen is, zijn de werkzaamheden van een online marketeer heel divers. Maar dit was nog niet alles, Nadine maakt bijvoorbeeld ook social media berichten, blogs en ontwikkelt online advertentiestrategieën. Spreekt jou het ook aan om bij ons te komen werken? We hebben nog enkele vacatures openstaan, zoals:

Deel deze kennisShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin