Het Imago van Nederlandse Ziekenhuizen - Bureau Zorgmarketing

Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

Het Imago van Nederlandse Ziekenhuizen

sterk imago nederlandse ziekenhuizen

Iedere twee jaar doet Newcom Research & Consultancy een onderzoek naar het imago van Nederlandse ziekenhuizen. Dit doen zij in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Dit onderzoek, uit 2019, hebben wij nog niet eerder gedeeld. Daarom geven we hier een kijkje in de interessante resultaten van het onderzoek.

Sterk imago Nederlandse ziekenhuizen

De ziekenhuizen in Nederland staan bekend als deskundig en betrouwbaar, maar ook als gastvrij en schoon. Dit levert hen een sterk imago op. Ten opzichte van hetzelfde onderzoek uit 2017 hebben ziekenhuizen zich met name ontwikkeld op het vlak ‘betrekken en begrijpen’. Ook wordt er zeer positief gescoord op deskundigheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de zorg.

Gemiddeld cijfer een 7,7

Nederlanders geven de ziekenhuizen gemiddeld een 7,7. De deelnemers aan het onderzoek kunnen dit cijfer alleen geven wanneer zij zelf als patiënt of bezoeker bij het ziekenhuis zijn geweest. In het onderzoek van 2017 gaven deelnemers nog een 7,6. Het cijfer is dus iets omhoog gegaan. Naast dit cijfer geven deelnemers ook aan dat zij meer bereid zijn een ziekenhuis aan te bevelen aan anderen.

Reputatie gemiddeld goed

Gemiddeld genomen is de reputatie van ziekenhuizen in Nederland goed te noemen. Een grote meerderheid heeft vertrouwen in de ziekenhuizen die zij bezocht hebben. Van alle respondenten is de meerderheid positief over de omgang van de ziekenhuizen met de patiënten. Zij vinden dat patiënten op een goede manier betrokken worden bij de behandeling.

Marktwerking komt niet op gang

De meeste mensen die deelnamen aan het onderzoek bezoeken vaak nog het ziekenhuis waar zij naar doorverwezen worden. Of men kiest voor het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Ook geven de respondenten aan dat zij in mindere mate kiezen voor een ziekenhuis vanwege goede ervaringen in het verleden. Slechts een kleine groep kiest een ziekenhuis omdat deze het beste is in een bepaald specialisme. Dat laat zien dat de marktwerking in ziekenhuizen nog niet echt op gang is gekomen in 2019.

Toekomst

Waar liggen dan de verbeterpunten? Die liggen voornamelijk op het vlak van efficiency en transparantie. Hoewel hier al wel overwegend positief op gescoord wordt, zijn de meeste Nederlanders hier vaak neutraal over.

Daarnaast zijn wij zeer benieuwd hoe het in 2021 staat met de marktwerking in de zorg op basis van ziekenhuisbezoekers. Wij zien om ons heen een toename in het gebruik van vergelijkingswebsites en reviews in de keuze voor een zorgaanbieder. Maar maakt dat verschil bij de keuze tussen een fysiotherapeut of een oncoloog?

Ook is het natuurlijk de vraag wat de invloed van de coronacrisis op dit onderzoek zal zijn wanneer deze weer gehouden wordt. Enerzijds heeft iedereen veel respect voor alle zorgmedewerkers. Anderzijds hebben de ziekenhuizen niet de zorg kunnen leveren waar zij normaal voor staan.

 

Wilt u werken aan uw reputatie? We ondersteunen u daar graag bij!
Neem voor een kennismakingsgesprek gerust contact met ons op.

Bron: NVZ

 

Meer nieuws en informatie over de zorg en zorgmarketing? Lees ook onze andere blogs!

Deel deze kennisShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin