Kenniscentrum Sociaal Domein

Als vaste partner helpen wij al jaren met de marketing voor Kenniscentrum WMO, Kenniscentrum Sociaal Domein, Kenniscentrum Schuldhulpverlening en Kenniscentrum Participatie. In aanloop naar de 10e verjaardag van Kenniscentrum WMO ontstond het idee om de kenniscentra samen te voegen, om zo meer te betekenen voor professionals en organisaties in het Sociaal Domein. Halverwege 2021 startten we met de ontwikkeling van dit idee; op 3 maart 2022 vierden we met elkaar de lancering van het nieuwe merk.

Leve de groei!

De big bang van de introductiecampagne van Kenniscentrum Sociaal Domein was de livegang van twee nieuwe sites: www.kenniscentrumsociaaldomein.nl en het nieuwe online leerplatform. Eerder al hadden we in één dag alle bebording, wegwijzers, kopjes, pennen en andere huisstijldragers vervangen voor versies met het nieuwe logo. Alle medewerkers, klanten en cursisten kregen een toepasselijk brievenbuspakket om zelf ook wat moois te laten groeien. Die groei was een belangrijk onderdeel van de campagne, want ook het kenniscentrum zelf wil nog verder groeien. De marketingstrategie die we ontwikkelden, geeft daar alle ruimte voor.

Een complete strategie

De introductiecampagne is het meest opvallende deel van dit project maar het meeste werk deden we de afgelopen maanden achter de schermen. We begonnen bij de basis: de ambitie professionals in het Sociaal Domein vooruit te helpen. We werkten al jaren met de kenniscentra samen en wisten dat het nieuwe merk veel meer te bieden had dan de losse centra bij elkaar. Om dat potentieel te realiseren, stelden we een compleet nieuwe strategie op. Daarna werkten we aan de huisstijl en de online presentatie. Een geweldig project, waarin we alle aspecten van marketing en communicatie onder handen namen.

Samen met de juiste externe experts

Voor de frisse blik betrokken we bij het formuleren van de visie een externe partner. Samen stelden we een merkDNA op met een sterke visie op de toekomst van het kenniscentrum. De interne organisatie werd betrokken zodat het nieuwe kenniscentrum bij hen zou gaan leven. Ook bij de ontwikkeling van de nieuwe huisstijl schakelden we een van onze partners in. Samen ontwikkelden we een huisstijl die in alles aansluit bij het merkDNA. Met natuurlijk een logo en een complete vormentaal, kleurstelling, typografie en aanspreekvorm. Kortom, de bouwstenen om alle mogelijke communicatiemiddelen in de huisstijl uit te kunnen voeren.

Technische uitdagingen

Ons online team kon ook flink aan de slag. Daar was de uitdaging een nieuwe website te bouwen zonder de SEO-bekendheid van de bestaande websites van de losse centra te verliezen. Het team onderzocht de (on)mogelijkheden en maakte een plan, dat inzichtelijk maakte hoe groot de klus zou worden en wat de voordelen zouden zijn. Na akkoord volgde een functioneel ontwerp, inclusief ruimte voor toekomstige plannen zoals een webshop en een meer Netflix-achtige omgeving voor cursisten op het trainingsplatform met persoonlijke aanbevelingen en herinneringen voor cursisten. En natuurlijk bouwden we de websites in de nieuwe huisstijl.

Alle kennis bij elkaar

Van ambitie tot merkDNA, van visie tot visitekaartjes: met dit project konden we van begin tot eind meedenken over de complete communicatiestrategie van een nieuw merk. En er ligt nog veel moois in het verschiet: Kenniscentrum Sociaal Domein blijft groeien en wij helpen daaraan mee.