Online marketing in de zorg, een logische combinatie!
Het begrip zorg in combinatie met online marketing wordt soms nog een onlogische combinatie gevonden. Toch is het sinds de start van marktwerking in de zorg ontzettend belangrijk geworden. De zorg is volop in beweging en staat onder enorme druk. Het belang van goede zorg komt meer dan ooit prominent naar voren. Bovendien gaan cliënten zich steeds meer als consument gedragen. Ze krijgen namelijk steeds meer keuzevrijheid en de reisbereidheid wordt groter. Zorgorganisaties dienen zich meer dan ooit af te vragen hoe zij zich in dit veranderende landschap willen positioneren en profileren te midden van alle klantgroepen en op de arbeidsmarkt. Online marketing speelt hierin een belangrijk rol, juist nu.
Maar wat is de rol van online marketing hierin? Welke uitdagingen en kansen zijn er? Als hét online marketingcommunicatiebureau binnen de gezondheidszorg delen wij graag onze kennis en ervaring.
Uitdaging 1: Het advertentiemateriaal
Binnen de zorgsector is het van belang om met veel factoren rekening te houden bij het opstellen van een online advertentiestrategie. Dit zijn andere vraagstukken en uitdagingen dan bijvoorbeeld in de retail wereld. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de privacy van de gebruikers? En waar plaats je de advertenties? Er is geen sector die gevoeliger is voor onjuistheden binnen het advertentiemateriaal dan de zorgsector. Als je advertentie gericht is op blinden of slechtzienden, wil je niet dat je advertentie zichtbaar is op een brillenforum.
Denk bovendien kritisch na over de tekstuele uitingen en de tone of voice. Binnen de zorg kennen we veel verschillende doelgroepen. Denk aan verwijzers, patiënten, mantelzorgers, maar ook gemeenten. Bedenk goed aan wie je de boodschap richt en hoe je hen aanspreekt en benadert. Iemand met een handicap kan de term “gehandicapte” bijvoorbeeld als beledigend opvatten. Bepaal vooraf je strategie. Denk hierbij na over de tone of voice en trek dit zowel in de offline als online uitingen door.
Uitdaging 2: Remarketing
Remarketing is een krachtige online tool die veel wordt ingezet. Met remarketing (ook wel bekend als retargeting) kunnen de websitebezoekers van de site opnieuw worden benaderd met gerichte beeld-, tekst-, of videoadvertenties. Remarketing inzetten binnen de zorg brengt echter wat uitdagingen met zich mee. Wanneer iemand actief op zoek is naar bijvoorbeeld behandelingen voor kanker doet iemand dit niet voor zijn of haar plezier. Wanneer hij of zij later meerdere malen opnieuw geconfronteerd wordt met andere content voor behandelingen voor kanker kan dit negatieve of vervelende emoties oproepen. Het is niet voor niets dat Google hier ook streng op is en regelmatig remarketinglijsten afkeurt. Denk hier goed over na voordat je dit inzet.
Kans 1: Website
Veel patiënten stellen hun vragen eerst aan Google, maar zorgorganisaties blijven vaak achter bij het beantwoorden van deze vraag. Veel zorgorganisaties communiceren op dit moment over hun dienstverlening. Dit is een gemiste kans, omdat hier relatief gezien minder mensen actief op zoeken. Bovendien zien we vaak dat er benamingen worden gebruikt die onbekend zijn bij de eindgebruiker waardoor je slecht vindbaar en zichtbaar bent binnen Google. Hierdoor mis je veel potentiële bezoekers. Door met de content in te zoomen op bijvoorbeeld aandoeningen, symptomen, veelvoorkomende situaties, etc. en hier specifieke landingspagina’s voor te ontwikkelen, creëer je een website die een grotere kans heeft om gevonden te worden. Daardoor vindt de potentiële cliënt/patiënt jouw zorgorganisatie veel sneller en beter en leidt dit tot meer websitebezoekers.
Bovendien is een veilige en toegankelijke website binnen de zorg belangrijk. Toch zien we dat veel zorgorganisaties nog niet up-to-date zijn. Een voorbeeld hiervan is het SSL certificaat, dat zorgt voor een veilige verbinding tussen de server en browser. Binnen de zorg is dit van cruciaal belang, omdat hier vaak veel persoons- of inloggegevens verstuurd worden.
Het ontwerp van de website
Denk bij toegankelijkheid ook aan het ontwerp van de website en het gebruikersgemak. Cliënten/patiënten oriënteren zich steeds vaker online en de website is dan het eerste visitekaartje van de organisatie. Digitale representatie en het ontwerp van je website zijn ontzettend belangrijk.
Ook wat betreft mobiele toegankelijkheid zien we nog veel kansen. Veel zorgwebsites zijn niet goed bereikbaar via een smartphone of tablet. Het is van belang dat je website zowel veilig als mobielvriendelijk is. Is dit niet het geval, dan is het zaak dit zo snel mogelijk te veranderen. Het SSL-certificaat en de mobiele toegankelijkheid spelen namelijk voor Google een steeds grotere rol in de ranking van websites binnen de zoekresultaten.
Kans 2: Benut online data
Mensen worden overspoeld met informatie en beslissen vaak binnen enkele seconden hoe relevant de content is. Om de juiste informatie, op het juiste moment, via het juiste online kanaal te delen, moet je goed inzicht hebben in de doelgroep. Oftewel, wie is de potentiële doelgroep? Waar is deze naar op zoek en voor welke boodschap is hij/zij ontvankelijk? Iedere potentiële klant doorloopt de client journey op zijn of haar eigen individuele manier en hier moeten de boodschap en het kanaal op worden afgestemd.
Deze informatie kun je offline vergaren door kwalitatief onderzoek als interviews en focusgroepen. Maar niet alles is te vragen, dus deze inzichten haal je ook uit online data. Zo is er ontzettend veel informatie uit tools als Google Analytics te halen. Denk hierbij aan het gedrag, kenmerken en voorkeuren van de doelgroep. Op basis van deze data is het mogelijk om de markt beter te segmenteren en de dienstverlening verder te personaliseren. Maak hier gebruik van.
Kans 3: Deel ervaringen
Uit ervaring weten we dat het delen van ervaringen goed werkt. Met deze verhalen kunnen mensen zich identificeren. Veel mensen lezen, liken en delen deze verhalen. Het grote voordeel van online ervaringen is dat deze direct beschikbaar zijn. Het is ook verstandig om op feedback te reageren. Online kunnen andere mensen deze afhandeling ook volgen, wat het imago en vertrouwen van de zorgorganisatie vergroot. Maar denk hierbij ook aan ervaringen die geplaatst worden op Zorgkaart Nederland. Deze beoordelingssites worden nog lang niet altijd volledig benut, terwijl dit voor veel potentiële cliënten een belangrijke bron van informatie is. Het doel van deze ervaringen is om een band te creëren met de lezer. Het overbrengen van zo’n gevoel is online soms lastig, maar ervaringsverhalen helpen hierbij.
Zo zie je: online marketing binnen de zorg is een vak apart. Er zijn tal van uitdagingen en kansen waar wij dagelijks mee te maken hebben. Bureau Zorgmarketing ondersteunt bij alle vragen over online marketing. Wij kunnen strategieën opstellen, maar kunnen je ook geheel ontzorgen met de uitvoer van online marketing.
Aan de slag met online marketing?
Meer informatie over online marketing in de zorg
Heb je behoefte aan meer informatie over online zorgmarketing of sta je open voor een kennismakingsgesprek? Neem dan contact met ons op.
Meer nieuws en informatie over de zorg en zorgmarketing? Lees ook onze andere blogs!