Welke koers volgt jouw organisatie?
Een communicatieplan, gebaseerd op onderzoek, is een gids die vertelt waar je heen gaat en wat je wil bereiken. Het begint bij het in kaart brengen van de huidige situatie. Als je niet weet waar je nu staat, hoe ga je dan ooit op de plaats komen waar je naartoe wil? Een SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats)-analyse helpt daarbij. Maar wat zijn andere aspecten die in het strategisch plan naar voren komen?
Focus
Wat de communicatiestrategie ook is, niet iedereen behoort tot je doelgroep. In het plan beschrijf je de doelgroep en deel je deze op in segmenten. Hierdoor kun je bepalen met wie je praat en/of wie je probeert te beïnvloeden. Dit is een cruciale stap in het marketingproces en één waarvan we vaak horen dat dit erg moeilijk is.
Onderscheid jezelf
Identificeer de diensten die jouw organisatie aanbiedt. Wanneer je een lijst maakt van wat de organisatie te bieden heeft, ga je je daarna ook verdiepen in het aanbod van concurrerende zorgorganisaties. Wat maakt jouw verpleeghuis anders dan andere verpleeghuizen in de buurt? Dit kunnen locatie, specialiteiten of activiteiten zijn.
Stel cliëntbehoeften centraal
Anticipeer op de behoeften van de cliënt. Wanneer de familie beslist wat de beste plaats is voor een geliefde, willen zij weten dat hun geliefde op een betrouwbare en veilige plek gaat wonen. Daarnaast zijn mensen op zoek naar een schone woonomgeving en een huiselijke sfeer. Ook zijn medewerkers die vriendelijk zijn en bewoners aanmoedigen om actief te zijn in programma’s belangrijk. Als ze compassie tonen en een comfortabele omgeving uitdragen, draagt dit zeker bij aan een goede beeldvorming. Houd tijdens dit hele proces rekening met de behoeften van de cliënt, want het helpt je marketingplan gefocust te houden op de oriënterende cliënt.
Hanteer de juiste propositie
Verpleeghuizen met speciale services en dienstverlening, gekwalificeerd personeel, unieke activiteiten, therapeutische programma’s of die huisdieren toestaan, kunnen aantrekkelijker zijn dan een ander verpleeghuis dat deze voorzieningen niet biedt. Maak duidelijk kenbaar waar jouw organisatie zich in onderscheidt.
Werf merkambassadeurs
Ontwikkel online en offline communicatiematerialen voor de geïdentificeerde doelgroep. Dit kan in de vorm van televisiecommercials, krantenadvertenties of bijvoorbeeld flyers. Verkrijg succesverhalen (tevredenheid) van familieleden van bewoners die op de locatie wonen. Deel dit op social media en gebruik dit bij het ontwikkelen van communicatiemateriaal.
Doe aan relatiemanagement
Praat met netwerkcontacten, zoals het plaatselijke welzijnsbureau, WMO-loket en plaatselijke en samenwerkende ziekenhuizen. Vraag zorgprofessionals om informatiemateriaal aan te bieden aan cliënten die deze diensten misschien nodig hebben. Blijf relaties opbouwen met lokale zakelijke partners om je klantenkring en naamsbekendheid te verbeteren.
Door duidelijke beslissingen te maken in het strategisch marketingplan is het voor iedereen duidelijk welke richting de organisatie op gaat. Alle marketingactiviteiten vloeien voort uit het plan. Zo wordt er op een consistente manier toegewerkt naar de doelstelling.
Wil je hulp bij of advies over de merkpositionering en het onderscheidend vermogen van jouw zorgorganisatie?
Onze experts op het gebied van positionering staan voor je klaar. Lees hier meer over merkpositionering en onderscheidend vermogen of neem contact met ons op.