Zorgmarketing en het coronavirus: Tips voor crisiscommunicatie

Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

Zorgmarketing en het coronavirus: Tips voor crisiscommunicatie

tips crisiscommunicatie bureau zorgmarketing blog

Eerder deelden we al een aantal tips en adviezen om in deze periode met zorgmarketing aan de slag te gaan. In deze blog lichten we een aantal specifieke tips over crisiscommunicatie uit, zodat u hier direct mee aan de slag kunt. Duidelijke communicatie is in crisistijd ontzettend belangrijk, doe er uw voordeel mee!

  1. Communiceer proactief
    Dit is volgens ons het allerbelangrijkste. Zorg dat u bij ontwikkelingen binnen uw organisatie uw stakeholders tijdig informeert. Wij kunnen ons voorstellen dat bepaalde maatregelen invloed hebben op uw zorgorganisatie (denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheden voor bezoek). Wanneer u in veranderingen proactief communiceert naar uw medewerkers, cliënten, bewoners of patiënten zorgt u ervoor dat u de vragen voor bent. Daarnaast blijft u relevant en top-of-mind bij uw stakeholders.

  2. Vergeet niet uw medewerkers te informeren
    Door alle snelle ontwikkelingen zijn we geneigd alles snel online te zetten en te delen. Dat is normaal gesproken goed, want hoe sneller u iets online zet of deelt, hoe hoger de nieuwswaarde. Echter, vergeet niet om uw personeel (eerst) in te lichten. Wees helder over het proces. Voor hen is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn. Voor henzelf, maar ook omdat zij vaak de communicatie met cliënten/ patiënten en hun omgeving hebben. Het is belangrijk om als organisatie een eenduidige boodschap te communiceren.

  3. Veel vragen? Maak een veelgestelde vragen!
    Wanneer u merkt dat u via meerdere kanalen, zoals telefoon, mail, sociale media of website veel vragen blijft ontvangen is het verstandig om deze te verzamelen. Zorg voor heldere en duidelijke antwoorden en deel dit op een speciale pagina, zoals een veelgestelde vragen pagina of een Q&A. Zorg dat deze pagina goed vindbaar is vanaf uw homepagina, zodat men direct door kan klikken. Het geeft enerzijds een goed gevoel aan uw cliënten, bewoners en patiënten omdat zij in hun informatiebehoefte worden voorzien, anderzijds levert het u ook voordeel op voor bijvoorbeeld het klantcontact.

  4. Wees eerlijk en realistisch
    Mensen begrijpen in deze tijden dat niet alles hetzelfde is zoals voorheen. Het is belangrijk eerlijk te blijven dan onduidelijk te zijn. Kan het zijn dat mails niet binnen de gewoonlijke termijn beantwoord worden? Communiceer dit. Levert u producten en kan het zijn dat de levertijd wat langer is dan normaal? Communiceer dit. Door eerlijk en realistisch te zijn worden verwachtingen beter gemanaged.   

Succes met deze tips om uw crisiscommunicatie te optimaliseren! Kunnen wij helpen? Neem dan zeker vrijblijvend contact op.

Bronnen: Frankwatching en Frankwatching

 

Meer nieuws en informatie over de zorg en zorgmarketing? Lees ook onze andere blogs!