Blogs
Individueel sterk. Samen sterker.
Bij Bureau Zorgmarketing geloven we in de kracht van samenwerking. Door samen te werken kunnen we meer bereiken en een grotere impact maken. Daarom bundelen we al langere tijd onze krachten. Vanaf nu hebben we deze samenwerking geformaliseerd onder de naam Sturni Collectief.
Een kijkje in de werkdag van Maureen – Trainee Online Marketeer
Ben je benieuwd hoe het is om als Online Marketeer (trainee) bij Bureau Zorgmarketing te werken, of wil je meer weten over wat een Online Marketeer nu eigenlijk doet? Lees dan zeker dit blog waarin collega Maureen je meeneemt in haar werkdag!
Positionering in de zorg
Veel zorginstellingen gaan ervan uit dat iedere cliënt rendeert. Iedere cliënt consumeert immers zorg? Wij zijn overtuigd dat op lange termijn dit niet onderscheidend is voor zorgorganisaties om te overleven. De aanbieders van ouderenzorg die wél zullen overleven in een steeds meer concurrerende markt zullen die zijn, die een duidelijke keuze maken richting een bepaalde doelgroep. De zorgproducten die daarbij aangeboden worden, worden geleverd in een moderne accommodatie met uitstekende faciliteiten en exclusieve extra's.
Crisiscommunicatie in de zorg
Het managen van een crisis vereist dat je team in staat wordt gesteld om juist te reageren op de bewuste crisis op het juiste moment. Crisiscommunicatie is hierbij cruciaal.
Om dit te bereiken, moet het crisismanagementplan van jouw organisatie klaar zijn voordat de crisis zich ontwikkeld heeft. Het goed begrijpen van de crisis en de rol van het crisisteam en het management is van essentieel belang.
Verdubbeling zorgvraag in 2040 zorgt voor tekort aan ouderenwoningen
Het aantal 80-plussers is in 2040 waarschijnlijk verdubbeld. Dit heeft grote gevolgen voor de gezondheidszorg, maar ook voor gemeenten. Er is namelijk een verdubbeling van de zorgvraag. Zo ontstaat er een groot tekort aan ouderenwoningen, maar ook aan verpleeghuiscapaciteit. Dit blijkt uit onderzoek van Hevo. In dit blog leest u de belangrijkste conclusies.
Keuzeprocessen en positionering in de ouderenzorg
Onderscheidend te zijn in de zorg is nog erg lastig voor veel zorginstellingen. Veel zorginstellingen hebben hetzelfde soort kernwaarden. Erik Kostelijk heeft een waardenkompas ontwikkeld waar alle bestaande kernwaarden ondergebracht kunnen worden in één van de elf waardetypen. Maar waarom moet je als zorginstelling dan een sterk merk zijn? Het antwoord op deze vraag én meer lees je in dit blog.
Aan de slag met je merkstructuur en -strategie
Het juist documenteren en begeleiden van de merkstructuur en -architectuur van je organisatie is enorm belangrijk én heeft een positieve invloed op je bedrijfsstrategie. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je in dit blog.
Cliëntloyaliteit in de ouderenzorg
Het aantrekken van nieuwe cliënten is een continue uitdaging voor zorgorganisaties. De inspanning om het vertrouwen en de cliëntenloyaliteit van bestaande cliënten op te bouwen én te behouden is echter misschien nog wel een veel grotere uitdaging. In dit artikel lees je zes ideeën om de zorgconsument te betrekken bij jouw zorgorganisatie en zo de cliëntloyaliteit te vergroten.
Paper: Houdbare ouderenzorg
Recent deelde de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) een working paper over houdbare ouderenzorg. Een onderwerp wat volgens ons erg interessant is. In deze working paper schrijven ze over diverse onderwerpen die een rol spelen binnen de ouderenzorg. Denk daarbij aan de betaalbaarheid, goed opgeleid personeel en het draagvlak in de samenleving. In dit artikel delen wij de hoofdlijnen van de working paper.
Client journey in de ouderenzorg
De cliënt journey is een vorm van een customer journey en beschrijft de ‘emotionele reis’ die een cliënt aflegt, met bijbehorende contactmomenten met een zorgaanbieder. Er wordt niet alleen naar de klassieke contactmomenten gekeken, maar ook naar de onuitgesproken, latente verwachtingen, onzekerheden en emoties van de cliënt in de tussenliggende periode, aan de hand van de dagelijkse activiteiten van de cliënt.
Deze cliënt journey is niet te vergelijken met de customer journey die in iedere andere industrie geldt.