Cliëntloyaliteit in de ouderenzorg

26 februari 2024

Zes ideeën om te verbeteren

Het aantrekken van nieuwe cliënten is een continue uitdaging voor zorgorganisaties. De inspanning om het vertrouwen en de cliëntenloyaliteit van bestaande cliënten op te bouwen én te behouden is echter misschien nog wel een veel grotere uitdaging. In dit artikel lees je zes ideeën om de zorgconsument te betrekken bij jouw zorgorganisatie en zo de cliëntloyaliteit te vergroten.


Bouw je merk

Branding gaat uiteraard niet alleen over het logo van je zorgorganisatie. Het gaat allemaal over alles waar jij en je organisatie bekend om staan, en wat het beter doet dan andere zorgaanbieders. Bijvoorbeeld: speciale aandacht voor behoeften van de cliënten (en uiteraard het bieden van een oplossing) is een uitdrukking van de merkbelofte dat de organisatie geeft om haar cliënten. Cliënten verwachten én selecteren in toenemende mate zorgaanbieders die op basis van hun merkbelofte zorg leveren.


Begrijp het doel van zorgmarketing

Zorgmarketing helpt bij de ontwikkeling van vertrouwen en een sterke relatie tussen de aanbieder en een consument. Effectieve marketingstrategie bouwt vertrouwen, zorgt dat er voor jouw zorginstelling gekozen wordt én zorgt ervoor dat zorgconsumenten je organisatie gaan aanbevelen aan mensen in hun omgeving.


Feedback van cliënten

Feedback van klanten is een belangrijke informatiebron over je organisatie. Aan de hand van deze feedback ontdek je wat cliënten wel en niet waarderen. Cliënten waarderen ook dat je alles binnen je mogelijkheden doet om verbeteringen aan te brengen. Dat inspireert het vertrouwen en de loyaliteit. Een digitale community, zoals een Facebook-groep of een forum op de website, kan bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn om feedbackuitwisseling te stimuleren.


Tevredenheidsonderzoek

Vragenlijsten of enquêtes bieden een cliënt de mogelijkheid feedback te geven die voor jou extra mogelijkheden en ideeën geven voor verbetering. Uiteraard levert de jaarlijkse evaluatie veel informatie op, maar wellicht zijn er resultaten te zien voor specifieke doelgroepen, waarin de organisatie zich wil onderscheiden. Durf met de resultaten ook ‘buiten’ de organisatie te communiceren om nieuwe cliënten te informeren over de resultaten.


Social media

Aanwezigheid op social media is een effectieve manier om verbinding te maken met nieuwe cliënten, om ze aan te trekken als toekomstige klant. De mensen die nu 70 worden (immers de zorgconsument van de nabije toekomst), zijn goed wegwijs met internet en kunnen goed overweg met social media. Zoek en communiceer met hen op bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Vergeet niet dat er ook een familie meekijkt in de zoektocht naar een nieuwe woonomgeving. Zij zullen waarschijnlijk al verschillende keren contact met hebben gezocht via internet, zonder dat je dat hebt gemerkt.

Aan de slag met de social media marketing van jouw zorginstelling? Bureau Zorgmarketing helpt je verder! Neem contact met ons op of ontdek hier hoe we jouw organisatie met social media marketing kunnen helpen.


Laat zorgconsumenten weten wat je nog meer voor hen doet

Cliënten zoeken naar verpleging, verzorging en behandelaars om hulp te krijgen bij hun individuele gezondheidsproblemen. Het bieden van een goede kwaliteit van zorg is belangrijk, maar dit is ‘het minste’ wat een klant van je verwacht. Het onderscheidt je daarom niet. Daarnaast biedt je zorginstelling waarschijnlijk aanvullende diensten, waarvan de voordelen bij de toekomstige klant niet altijd volledig duidelijk zijn. Het is verstandig om uit te leggen hoe de organisatie (buiten het bieden van directe zorg) kan helpen bij toekomstige behoeften met deze ondersteunende diensten. Juist met de ondersteunende activiteiten wordt vaak het onderscheid gemaakt.


Conclusie

Loyaliteit wordt uiteindelijk verdiend door prestaties en cliënttevredenheid. Dit gaat niet automatisch en kan niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Met het blijven overtreffen van cliëntverwachtingen zullen cliënten loyaal blijven aan de organisatie en toekomstige cliënten geïnspireerd raken.


Meer nieuws en informatie over de zorg en zorgmarketing? Lees ook onze andere blogs!


Cliëntloyaliteit in de ouderenzorg bouw je op met behulp van 6 factoren: merkbelofte, onderscheidend vermogen, marketing, feedback, tevredenheid en prestatie

De cliëntloyaliteit van jouw zorginstelling verbeteren?

We helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op.

Contactformulier

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.