Communicatiestrategie is belangrijk - Bureau Zorgmarketing

Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

Waarom een communicatiestrategie belangrijk is

Vaak maken wij kennis met potentiële klanten die willen dat wij een aantal voorstellen, ideeën en activiteiten uitvoeren zonder onderzoek te doen naar of ons te informeren over de communicatiestrategie. Dit is niet de manier waarop wij willen werken en we adviseren daarom vaak een (eenvoudig) onderzoek te doen naar het besluitvormingsproces en de strategie om gestelde doelen te bereiken. Wat is uw plan?

Een communicatieplan is uw routekaart

Het creëren van een communicatieplan op basis van het onderzoek zorgt voor een referentiedocument en een gids voor waar je heen gaat, wat je wilt bereiken en wie gaat doen wat.

Inzicht in uw omgeving

Als je niet weet waar je nu bent, hoe zal je ooit op de plaats komen waar je naartoe gaat? En hoe herken je het ‘beloofde land’ als je er bent? Een analyse van de situatie door middel van een SWOT (sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) zal meestal aspecten beschrijven van uw organisatie waar u zich al bewust van bent. Maar deze kunnen, eenmaal gebundeld, zorgen voor een nieuwe richting, een oplossing brengen. Soms kunnen omstandigheden wanneer ze op zich zelf staan beperkend zijn voor een organisatie, maar samen kunnen ze een prachtig recept zijn voor een groei of verbeterstrategie.

Spreek de juiste mensen aan

Wat uw communicatiestrategie ook is, niet iedereen zal behoren tot uw doelgroep. Een plan geeft u de mogelijkheid om uw doelgroep te segmenteren (breken) in groepen. Hierdoor kunt u bepalen met wie u praat en/of probeert te beïnvloeden. Dit is een cruciale stap in het marketingproces en één waarvan we vaak horen dat dit moeilijke is.

Spreek in de goede taal

Als u eenmaal weet op wie u zich richt, kunt u berichten en activiteiten ontwikkelen die direct aansluiten op deze doelgroep. Het gaat over het begrijpen van uw ‘markt’, wat belangrijk is voor de mensen binnen de doelgroep, hoe ze informatie zoeken en wat hen drijft.

Weet wat je wilt bereiken

Wanneer u zich richt op een bewuste doelgroep, zult uw doelstellingen hierbij dienen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: de ene doelgroep wilt u bereiken om het bewustzijn van uw revalidatiezorg te verbeteren. Bij een andere doelgroep wilt u de perceptie over psychogeriatrische zorg verschuiven naar een ander beeld.

Zowel bewustwording als een mentaliteitsverandering komt vóór het veranderen van gedrag. Laat niemand u iets anders vertellen!

Continu leren

Wat waren de resultaten die u wilde bereiken en heeft u deze bereikt? Als u geen pen op papier zet en alles omschrijft wat hier boven staat, zal een groot deel van het harde werken verloren gaan in cyberspace. Binnen de digitale omgeving is alles  meetbaar. Bouw maatregelen in uw communicatiestrategie voordat u de campagne gaat starten en zorg ervoor dat iedereen weet wat er verwacht wordt. Ook hun eigen verantwoordelijkheden in het bereiken van de resultaten.

Plannen leiden ons. En, u zult gegarandeerd zaken veranderen met deze manier van werken. We raden u aan uw plan regelmatig te herzien en aan te passen, te meten en te verfijnen terwijl u gaat!

Meer weten over strategieontwikkeling? Neem gerust contact met ons op.

 

Deel deze kennisShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin