Waarom een communicatiestrategie belangrijk is
Vaak maken wij kennis met potentiële klanten die willen dat wij een aantal voorstellen, ideeën en activiteiten uitvoeren zonder onderzoek te doen naar of ons te informeren over de communicatiestrategie. Dit is niet de manier waarop wij willen werken en we adviseren daarom vaak een (eenvoudig) onderzoek te doen naar het besluitvormingsproces en de strategie om gestelde doelen te bereiken. Wat is jouw plan?
1. Een communicatieplan is je routekaart
Het creëren van een communicatieplan op basis van het onderzoek zorgt voor een referentiedocument en een gids voor waar je heen gaat, wat je wil bereiken en wie welke taken oppakt.
2. Inzicht in je omgeving
Als je niet weet waar je nu bent, hoe kom je dan ooit op de plaats waar je naartoe wil? En hoe herken je het ‘beloofde land’ als je er bent? Een analyse van de situatie door middel van een SWOT (sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) zal meestal aspecten beschrijven van je organisatie waar jij je al van bewust bent. Toch kunnen ze, eenmaal gebundeld, zorgen voor een nieuwe richting, een oplossing brengen. Soms kunnen omstandigheden wanneer ze op zichzelf staan beperkend zijn voor een organisatie, maar samen kunnen ze een prachtig recept zijn voor een groei- of verbeterstrategie.
3. Spreek de juiste mensen aan
Wat jouw communicatiestrategie ook is, niet iedereen behoort tot de doelgroep. Een plan geeft je de mogelijkheid om de doelgroep te segmenteren (opdelen) in groepen. Hierdoor kun je bepalen met wie je praat en/of wie je probeert te beïnvloeden. Dit is een cruciale stap in het marketingproces en één waarvan we vaak horen dat dit een moeilijke is.
4. Spreek de juiste taal
Als je eenmaal weet op wie je de communicatie richt, kun je berichten en activiteiten ontwikkelen die direct aansluiten op deze doelgroep. Het gaat over het begrijpen van jouw ‘markt’, wat belangrijk is voor de mensen binnen de doelgroep, hoe ze informatie zoeken en wat hen drijft.
5. Weet wat je wil bereiken
Wanneer je communicatie richt op een bewuste doelgroep, zul je hierbij doelstellingen moeten ontwikkelen. Bijvoorbeeld: je wil de ene doelgroep bereiken om het bewustzijn van jullie revalidatiezorg te verbeteren. Bij een andere doelgroep wil je de perceptie over psychogeriatrische zorg verschuiven naar een ander beeld.
Zowel bewustwording als een mentaliteitsverandering komt vóór het veranderen van gedrag. Laat niemand je iets anders vertellen!
6. Continu leren
Wat waren de resultaten die je wilde bereiken en heb je deze bereikt? Als je geen pen op papier zet en alles omschrijft wat hierboven staat, zal een groot deel van het harde werken verloren gaan in cyberspace. Binnen de digitale omgeving is alles meetbaar. Bouw daarom maatregelen in je communicatiestrategie voordat je de campagne start en zorg ervoor dat iedereen weet wat er verwacht wordt. Ook hun eigen verantwoordelijkheden in het bereiken van de resultaten.
Plannen leiden ons. En, je zult gegarandeerd zaken veranderen met deze manier van werken. We raden je aan om jouw plan gaandeweg regelmatig te herzien en aan te passen, te meten en te verfijnen!
Meer weten over strategieontwikkeling? Neem gerust contact met ons op.