Het woordenboek van Bureau Zorgmarketing: SEO

22 januari 2024

In deze nieuwe serie, genaamd ‘’Het woordenboek van Bureau Zorgmarketing’’, lichten wij steeds een marketingterm toe. Vandaag leggen we uit wat de term SEO betekent.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel: zoekmachine optimalisatie. Door je website en de content op je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google, kun je hoger in de organische zoekresultaten komen te staan wanneer iemand op een bepaalde term zoekt in een zoekmachine. Dit doe je aan de hand van verschillende criteria die ervoor zorgen dat de zoekmachines jouw website(-pagina) zien als het meest relevant voor de zoekopdracht die uitgevoerd wordt.

Met SEO leg je de basis voor de online vindbaarheid van je organisatie; hoe hoger jouw positie in de zoekresultaten van Google, hoe gemakkelijker potentiële klanten je weten te vinden.

De vier pijlers van SEO

Zoekmachine-optimalisatie is onder te verdelen in vier belangrijke onderdelen. Dit zijn:

  1. De techniek van je website (laadsnelheid, toegankelijkheid op mobiele telefoons, gebruiksvriendelijkheid);
  2. On-page SEO (SEO-teksten, zoekwoorden, koppen, afbeeldingen, metatags, verwijzingen);
  3. Contentanalyse en -optimalisatie (het clusteren en optimaliseren van bestaande content, het verbeteren van je website structuur, goed aansluiten op de zoekintentie);
  4. Linkprofiel (de kwaliteit van en het aantal externe links naar je website, genaamd ‘backlinks’, en het interne linkprofiel van je website).

Wil je de organische vindbaarheid van je website vergroten en aan de slag gaan met SEO?

Neem dan contact met ons op! Ons team van gespecialiseerde online marketeers ondersteunt je hier graag bij. Of het nu gaat om het optimaliseren van je bestaande content, het updaten van je interne linkstructuur of het schrijven van SEO-teksten. Bel ons op 085 – 401 83 63 of stuur ons een e-mail. Je kunt ook onderstaand contactformulier invullen en vrijblijvend een kennismakingsgesprek aanvragen om te ontdekken hoe wij je kunnen helpen.

Zelf eerst een goede basis leggen voor de SEO van jouw website? Lees dan hier wat jij vandaag al kunt doen om je website te optimaliseren. Of vraag vrijblijvend een SEO-quickscan aan en krijg persoonlijk advies over wat jij kunt doen om de organische vindbaarheid van je website te verbeteren.

Door: Bianca den Hartog – Bureau Zorgmarketing