Leestips voor de zomer van onze collega Armanda - Bureau Zorgmarketing

Blankenstein 143, 7943PE Meppel

085 - 401 83 63 info@bureauzorgmarketing.nl

Leestips voor de zomer van onze collega Armanda

Zomer! Tijd om te struinen, te grasduinen, te lummelen, maar ook om te lezen. Deze drie boeken heb ik onlangs (weer) gelezen. Twee klassiekers en een boek met een andere kijk op positioneren.

Ons onfeilbare denken – Daniel Kahneman

 

Je moet even gaan zitten voor dit vuistdikke boek, maar wat een fijn inkijkje hoe ons brein werkt. Alhoewel, fijn? Aan hand van voorbeelden en onderzoeken laat Kahneman je ervaren hoe lui je brein kan zijn. Ik houd het er nu maar op dat mijn brein in vakantiemodus is ;-).

Ons brein verwerkt informatie via twee verschillende denksystemen. Systeem 1 is automatisch, snel en onderbewust. Systeem 2 is veel bewuster en langzamer, systeem 2 weegt af. Hoe deze twee systemen samenwerken, of juist niet, legt Kahneman met tal van voorbeelden uit. Na het lezen van dit boek snap je op welke manier ons brein (onbewuste) beslissingen neemt. Ook de irrationele beslissingen… Weten hoe het consumentenbrein werkt maakt het boek interessant voor marketeers en communicatieadviseurs.

 

Klik hier om meer over het boek te lezen!

Invloed. De zes geheimen van het overtuigen – Robert B. Cialdini

 

Om eerlijk te zijn, dit boek las ik niet van kaft tot kaft. Nee, ik bladerde het weer eens door. Een opfrissessie zeg maar. Want dat lezen deed ik al paar jaar geleden en eigenlijk vind ik dat elke marketeer of communicatieprofessional dit boek gelezen moet hebben. Het boek is een fijne combinatie van theorie en praktijk. Ook al zijn sommige voorbeelden wat Amerikaans en inmiddels verouderd, de zes principes van beïnvloeding zijn klassiekers.

 

 

Klik hier om meer over het boek te lezen!

 

Karaktervol positioneren – Marc van Eck

 

Een andere kijk op positioneren. De basis van dit boek is de gedachte dat het karakter van een merk, net als bij mensen, onbewust verschil maakt. En dat merken die gebaseerd zijn op een oerkarakter van Carl Gustav Jung succesvoller zijn. Van Eck zet de 8 oerkarakters met elk 2 positioneringopties helder uiteen. De concrete Nederlandse voorbeelden maken het boek erg toepasbaar. Wat mij betreft een aanrader wanneer je een nieuw merk wilt introduceren of je merkpositionering wilt aanscherpen.

 

 

Klik hier om meer over het boek te lezen!

 

Boven op mijn leesstapel ligt nu Play Mode van Barbara Tammers. Een boek waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Niet alleen naar de uitleg over de werking van ons creatieve brein, maar vooral hoe we creatief denken ‘aan’ kunnen zetten. Na de zomer staan er namelijk weer een aantal brainstorms met opdrachtgevers op de planning. Wie weet vind ik in dit boek nog wat inspirerende handvatten om deze brainstorms verrassend in te richten.

En jij? Lees jij ook (meer) tijdens de zomervakantie? Tips zijn altijd welkom!

 

Tips van Armanda Smit, senior marketing- & communicatieadviseur

 

Armanda heeft inmiddels meer dan 15 jaar werkervaring in marketing & communicatie. Energiek, to the point en deskundig zijn slechts enkele woorden die Armanda omschrijven. Als senior marketing- en communicatieadviseur kan Armanda breed ingezet worden, van strategische tot operationele vraagstukken.

 

 

Meer nieuws en informatie over de zorg en zorgmarketing? Lees ook onze andere blogs!

Deel deze kennisShare on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin